اخبار ویژه

امر به معروف و نهی از منکر در عفاف و حجاب خلاصه نشود

کد خبر : 8437
یکشنبه 25 تیر 1396 - 23:09

دبیر اجرایی طرح طلایه داران ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد با تاکید بر اینکه نباید امر به معروف و نهی از منکر در عفاف و حجاب خلاصه شود، گفت: برخی از اتفاقات در جامعه رخ می دهد که خروجی و نتیجه آن بدحجابی، بی عفتی، بیکاری و... است.

«محمد محمدی پناه» در جلسه آموزشی و توجیهی عفاف و حجاب که به مناسبت هفته عفاف و حجاب در سالن تلاش اداره کل برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در وهله اول باید به مواردی توجه شود که خود عامل بدحجابی و بی عفتی است؛ بر همین اساس می توان این موارد را ریشه کن کرد تا شاهد اعمال نامطلوب در جامعه نباشیم.

 

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب مختص گروه خاصی نیست و هم زنان و هم مردان را شامل می شود، به دسته بندی مخاطبان امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: برخی از افراد عفاف پذیر هستند و به راحتی آنچه را که در قالب امر به معروف و نهی از منکر به آنها تذکر داده می شود را می پذیرند.

محمدی پناه افزود: اما عده‌ای دیگر عفاف گریز و عده‌ای دیگر عفاف ستیز هستند که باید در نحوه برخورد با هر یک از دسته‌ها که با دیگری متفاوت است، دقت شود.

وی همچنین با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر باید به نوع بیان، فضا، مکان و کلام و واژه توجه شود؛ گفت: توصیه می شود در فضایی که کلام اثر دارد، تذکر داده شود و اگر قرار باشد با امر به معروف و نهی از منکر، مورد تهدید فردی قرار بگیریم، این امر جایز نیست.

این کارشناس در ادامه سخنانش بر آغاز امر به معروف و نهی از منکر از خودمان تاکید و بیان کرد: ابتدا باید رفتار و عمل خود را اصلاح کنیم و پس از آن به تذکر بپردازیم؛ چه بسا که دیگران از این عملکرد مثبت، تاثیر می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه افراد در اداره، سازمان و محل کار خود همچون یک خانواده هستند اظهار کرد: اگر در یک خانواده، همدلی و همراهی لازم نباشد، بار به مقصد نمی‌رسد؛ بر همین اساس باید همچون یک اعضای خانواده با یکدیگر رفتار و نسبت به اصلاح رفتار دیگران به بهترین نحو و با احترام اقدام کرد.

محمدی پناه افزود: گاهی ممکن است بسته به شرایط، کار ارباب رجوع انجام نشود، اما باید نوع رفتارمان با وی به نحوی باشد که مورد تکریم و احترام قرار گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در قالب امر به معروف و نهی از منکر باید از تجسس پرهیز شود گفت: آبروی افراد در این زمینه باید در اولویت قرار گیرد و از پرده دری نیز خودداری شود.

این کارشناس همچنین توصیه کرد: از سوگند دروغ و تحقیر دیگران و با کنایه حرف زدن پرهیز شود و با زبان احترام با افراد برخورد شود.

 کارشناس امر به معروف و نهی از منکر استان یزد در ادامه با تاکید بر اینکه برای امر به معروف و نهی از منکر باید به مکان، فضا و شرایط موجود توجه شود گفت: بر همین اساس در وهله اول یک آمر به معروف و ناهی از منکر باید از شیوه و آداب امر به معروف و نهی از منکر آگاه باشد، تا موجب رنجش خاطر دیگری و القای حس تحقیر نشود و نیز عملش اثر عکس نداشته باشد.

وی در این باره افزود: شناسایی معروف و منکر، از مواردی است که یک آمر و ناهی باید از آن آگاهی کامل داشته باشد؛ چراکه فارغ از اینکه عده‌ای به دنبال تخریب دیگران در قالب امر به معروف و نهی از منکر ظاهر می‌شوند، بسیاری از مشکلات امروز جامعه براساس عدم شناخت معروف و منکر است.

محمدی پناه با بیان اینکه دشمنان برای ضربه زدن به جامعه اسلامی، سعی در جابجا کردن منکر و معروف هستند، شناخت کامل در این زمینه را از ضروریات خواند و اظهار کرد: در دستگاه های اجرایی، نهادها و سازمان‌ها نیز باید معروف و منکر مشخص شده و در این زمینه اولویت بندی صورت گیرد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در ادامه این جلسه آموزشی ضمن تقدیر از بیان شیوا، دقیق و تاثیرگذار دبیر اجرایی طرح طلایه داران ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در حوزه عفاف و حجاب بر اخلاق و اخلاق مداری در رفتار و عمل هر فرد تاکید و اظهار کرد: تحکیم بنیان خانواده و اجتماع، نشات گرفته از اخلاق است.

«محمدحسین ریاحی» با بیان اینکه بحث اخلاق و فرهنگ مکمل یکدیگر هستند گفت: اگر فرهنگ اخلاق مداری در جامعه نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت گشایش گره از کار فردی، دیگران گره از کار ما باز خواهد کرد و پاسخ عملکرد مثبت خود را خواهیم گرفت افزود: کارکنان این اداره کل عملکردی بر پایه اخلاق مداری دارند و گره گشای دیگران بوده و هستند که جای تقدیر و خوشحالی دارد.

ریاحی به ارتقای 35 پله ای این اداره کل در حوزه عملکردی اشاره و اعلام کرد: با توجه به عملکرد مثبت و مطلوب اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، این دستگاه اجرایی توانسته است از میان 62 دستگاه استان در سال گذشته از رتبه 39 به رتبه چهارم ارتقا یابد.

وی این موفقیت را مرهون رفتار مناسب و توانمندی کارکنان این اداره کل دانست و گفت: این ارتقای رتبه بدین معنی است که ما توانسته ایم در شناخت همنوع و توجه به همکار و ارباب رجوع موفق عمل کنیم.

گفتنی است در پایان از دو تن از کارکنان این اداره کل به صورت نمادین و تاثیرگذار در حوزه عفاف و حجاب تقدیر شد. همچنین یادبودی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به دبیر اجرایی طرح طلایه داران ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد اعطا شد.

ارسال توسط : ناشناس (تایید نشده)
بازدید
دیدگاه