اخبار ویژه

برگزاری کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در شهرستان ابرکوه

کد خبر : 8675
پنجشنبه 19 مرداد 1396 - 00:38

به همت حوزه بسیج کارگری صاحب الزمان (عج) و همکاری اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی شهرستان ابرکوه ،کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور کارگران و کارفرمایان بسیجی برگزار شد

به همت حوزه بسیج کارگری صاحب الزمان (عج) و همکاری اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی  شهرستان ابرکوه ،کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور کارگران و کارفرمایان بسیجی  برگزار شد .

در این کارگاه فاتحی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان ابرکوه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) و جایگاه والای کارگران ادامه داد: امام خمینی (ره) یکی از علل پیروزی انقلاب را توجه به قشر زحمتکش و مستضعف جامعه به ویژه طبقه کارگر می دانستند. بر همین اساس هدف مجموعه بسیج کارگری توجه به معنویات و نشر و ترویج روحیه بسیجی در جامعه کارگری است.

در ادامه  ناصر زارع مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ابرکوه ، نیروهای انسانی را به عنوان سرمایه های ارزشمند و مهم ترین رکن تولید و توسعه هر کشوری دانست و گفت: اگر این سرمایه های آسیب بینند نمی توان انتظار تحقق اقتصادی پویا و فعال را در کشور داشت.

وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی کارگران با مهارت های زندگی به ویژه مهارت نه گفتن، آشنایی با مواد مخدر صنعتی جدید، راه های پیشگیری از اعتیاد کارگران در محیط های کارگری و سالم سازی محیط کار بیان کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، گام مناسبی برای سالم سازی محیط کار و واکسینه کردن کارگران در مقابل آسیب های اجتماعی و اعتیاد است و امیدواریم این دوره‌ها به صورت تخصصی و مداوم، برگزار شوند.

زارع با اشاره به آمادگی پذیرش کارگران در دو مجموعه فرهنگی ورزشی و رفاهی کارگران شهرستان، در ادامه برنامه و اهداف اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در محیط کسب و کار را برای کارگران تبیین کرد و به سوالات نمایندگان کارگران واحدها پاسخ داد.

سپس موحدی مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان ابرکوه و مدرس این کارگاه گفت: آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد در محیط کار به عنوان یکی از محیط های اصلی حضور افراد، یک مساله بسیار نگران کننده است. مصرف و سوء مصرف مواد در محیط کار بر عملکرد پرسنل و تولید اثر معکوسی دارد و ارتقای سلامت روانی اجتماعی باعث تغییرات مثتبی در محیط کار می شود و با توجه به اینکه افراد بالغ 60درصد ساعات بیداری خود را در محیط کار می گذرانند بنابراین محیط های کار از نظر تاثیر بر سلامتی کارکنان به عنوان زمینه ای برای ارتقای سلامت بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی خاطر نشان کرد: محیط های کار مجموعه ای از افراد جوان تا میانسال را گرد هم آورده است که در اعمال و اجرای سیاست های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و بهداشتی جامعه مؤثر هستند.

موحدی ادامه داد: سلامتی و نشاط این گروه ضامن سلامت رفاه اقتصادی و امنیت جامعه است. بنابراین میزان مصرف جاری مواد میان افرادی که شاغل نیستند بیشتر است اما اکثر مراجعه کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد شاغل هستند.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های برخی محیط‌های کار با افزایش استفاده از مواد مرتبط می باشد اظهار کرد: از جمله این ویژگی‌ها می توان به استرس شغلی، دسترسی آسان به مواد در محیط کار، اجبار بر دور بودن طولانی مدت از خانواده و هنجارهای محیط کار اشاره کرد.

موحدی افزود: سازمان جهانی کار، محیط های کاری را کانال مهمی برای فعالیت های پیشگیرانه و اصلاحی می داند، چراکه به طور بالقوه دسترسی به شاغلین زیادی که خود یا اعضاء خانواده‌شان مشکلات مصرف مواد دارند را میسر می سازد.

وی اضافه کرد: بنابراین محیط کار را می توان بخش حیاتی از برنامه‌های جامعه به منظور تغییر دادن نگرش نسبت به مصرف مواد دانست. وقتی میزان آگاهی کارمندان نسبت به پیامدهای مصرف مواد، به موازات نگرش پیشگیرانه و مسؤولیت پذیری افزایش یابد، کاهش مصرف مواد در محیط کار و جامعه به وقوع می پیوندد.

این مسئول ادامه داد: برنامه‌های ارتقاء سلامت در محیط کار با افزایش آگاهی، آموزش و فعالیت‌های مهارت آموزی و ایجاد تغییرات محیطی و رفتاری موجب افزایش سطح سلامتی و بهبودی کارکنان و خانواده‌های آنها می شود. ثابت شده است که اینگونه برنامه ها منجر به بازگشت سرمایه می گردد.

وی در ادامه گفت: کارفرمایان تمایل فزاینده‌ای برای برنامه های ارتقا دهنده سبک زندگی نشان می دهند چراکه اطلاعات آنها در مورد ارتباط بین سلامت کارکنان و تولید افزایش یافته است. هزینه هایی که کارفرمایان در این مورد انجام می دهند با کاهش سوانح حین کار، افزایش مراقبت ها، کاهش جابجایی‌ها و افزایش روحیه جبران می شود.

ارسال توسط : ناشناس (تایید نشده)
بازدید
دیدگاه