اخبار ویژه

کنگره بزرگداشت شهدای کارگر استان یزد

کد خبر : 1851
یکشنبه 30 فروردین 1394 - 13:27

محمدرضا نیک نام در مصاحبه با خبرنگار بسیج کارگری؛ به منظور پاسداشت مقام شامخ شهیدان و نظر به اهمیت نقش شهدای کارگر در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی و سربلندی در سال های دفاع مقدس ، اولین کنگره "بزرگداشت شهدای کارگر استان یزد" در حسینیه آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در روز سه شنبه 8 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار بسیج کارگری:محمد رضا نیک نام مسئول سازمان بسیج کارگری و دبیر کنگره بزرگداشت شهدای کارگر استان یزد با توجه به سوالات مطرح شده اینگونه پاسخ داد:

- نقش کارگران در سال های پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می کنید؟

وی گفت:نقش کارگران در شکل گیری انقلاب و تحصن های بزرگ سال های قبل از انقلاب در کشور بر کسی پوشیده نیست و همچنین کارگران در هشت سال دفاع مقدس هم از کشور دفاع کردند و هم نگذاشتند چرخ های اقتصاد کشور بخوابد .

وی افزود: از تعداد چهار هزارو یکصد شهید استان یزد در دوران جنگ تحمیلی،261شهید گرانقدر را استان از این قشر زحمتکش تقدیم انقلاب اسلامی کرد که این رقم با هماهنگی و همراهی برادران زحمت کش در بنیاد شهید و امور ایثارگران و تایید نهایی اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد احصاء شده است.

2-آیا کارگران هنوز هم حاضرند در این راستا قدم بردارند؟

نیک نام بیان کرد: امروز نیز کارگران رزمندگان خط اول جبهه اقتصادی هستند آنها در سنگر کار و تولید نقش تعیین کننده ای را ایفا می کنند وبه رغم شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی با تعهد و تلاش شبانه روزی و انجام کار جهادی در کاهش تاثیرات تحریم ها و عملیاتی کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی نقش بارزی را ایفا می کنند.

مسئول سازمان بسیج کارگری خاطرنشان کرد: جهاد دیروز ما دفاع نظامی بود اما جهاد امروز دفاع اقتصادی است و اقتصاد مقاومتی برای افزایش سرعت رشد و پیشرفت مطرح شده است.

محمدرضا نیک نام اضافه کرد:ما امروز باید تا سرحد خودکفایی پیش رویم و مواردی مانند فرهنگ کار و تلاش، وجدان کاری، الگوی مصرف، عدم اسراف و استفاده های حداکثری از ظرفیت های داخلی باید مدنظر قرار گیرد همان طور که شهدا بین خون دادن و سازش کردن شهادت را انتخاب کردند ما نیز امروز بین تلاش و سازش کردن، کار و تلاش را برمی گزینیم.

3-برگزاری کنگره شهدا چه تاثیری در ارتقای سطح فکری و اجتماعی کارگران دارد؟

وی اظهار کرد: دلاوری ها و روش های زندگی و تلاش شهدای کارگر هر کدام الهام بخش بوده و بیان آن برای کارگران با عٍ پویایی بیشتر و تلاش برای کار مفیدتر و ثمربخش تر است.

به گفته وی فرهنگ شهدا، تجلی دفاع و پیروی از ولایت، تلاش، کوشش خستگی ناپذیری، توکل و صبر، نترسیدن از دشمن، مبارزه با رفاه طلبی، مبارزه با اسراف و فاصله گرفتن از تجملات، توکل، صبر، اعتماد به نفس و کار و تلاش است که باید به آن ها عمل کنیم.

در واقع این مولفه ها وجه مشترک جبهه دیروز و امروزند که اگر ما آن ها را رعایت کنیم در حال جهاد خواهیم بود ،زیرا اعتقاد داریم هر قدر جامعه هدف با فرهنگ شهادت بیشتر آشنا شود، سعی و تلاش و همفکری و همراهی و انگیزه کار نیز بیشتر خواهدشد زیرا شهدا با ارزش ترین و والاترین چیز یعنی جانشان را در طبق اخلاص قرار دادند.

4-چگونه می توان فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه کارگری ترویج کرد؟

بی شک امروز هر کس عزت اسلام و مسلمانان را می خواهد باید درست کار کند و با دیانت و همراهی ولایت و در اوج عقلانیت و محبت و گذشت در مقابل مشکلات بایستد و خدا هم وعده داده است که هر کس در مسیر الهی حرکت کند پیروزی اش قطعی است.

5- به نظر شما کنگره شهدای کارگر چه اهدافی را دنبال می کند؟

برگزاری این کنگره توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیان حماسه ها و ایثار شهدا، آشنایی جامعه کارگری با اخلاص، تقوی و پاکی شهدا، گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تجلیل از خانواده معظم شهدا و معرفی الگوهای ناب کارگری به جامعه و نسل جوان را هدف قرار داده است.

و افزود: همچنین آشنایی با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی، تقویت فکری و معنوی جامعه کار و تولید، ترویج فرهنگ خودباوری، آشنا کردن نسل جوان با افکار و اندیشه والای شهدا و عمل به وصیت نامه الهی سیاسی شهدا، ایجاد فضای معنوی، حماسی و سلحشورانه و عطرآگین کردن فضای جامعه به عطر شهدا، ایجاد وحدت و انسجام جامعه، تبیین نقش و جایگاه جامعه کار و تولید در حفظ ارزش های انقلاب اسلامی، دشمن شناسی، دشمن گریزی، شناخت جنایات استکبار جهانی علیه ملت ایران، درس گیری و عبرت آموزی و تجربه اندوزی از چگونگی مقاومت و مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی و رشد و تقویت معنویت و آموزه های اخلاقی در جامعه از محورهای اصلی این کنگره خواهد بود.

6-تاکنون چه اقداماتی برای برگزاری این کنگره صورت گرفته است؟

تاکنون بیش از 10 جلسه درون سازمانی و برون سازمانی با دستگاه های اجرایی و نهادها، تشکل های کارگری و کارفرمایی برگزار شده و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران ، اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و سازمان بسیج کارگری استان اسامی 1100 شهید کارگر و اصناف شناسایی و پس از کسر آمار شهدای اصناف ، 387 شهید کارگر تصویب گردید

نیک نام افزود: 6 کمیته ، برنامه ریزی و اجرایی، تبلیغات ، اطلاع رسانی و فضای مجازی ، مالی و پشتیبانی، مدعوین، ارزیابی وتشریفات در این رابطه تشکیل شده است.

همچنین آرم و لگوی ، پوستر و تراکت کنگره طراحی شده، سایت کنگره شهدای کارگر طراحی و ایجاد شده، یک نسخه ویژه نامه" تلاشگران آسمانی" تهیه شده است

در این زمینه کلیپ، تیزر و نماهنگ کنگره تهیه و یک برنامه هنری پرمحتوا و غنی با موضوع ایثار و شهادت، برای ارائه در مراسم کنگره تهیه و تولید شده است.

همچنین در نظر داریم در آینده نزدیک برای معرفی شهدا به نسل کنونی نرم افزار چند رسانه ای با موضوع رزومه شهدا کارگر استان یزد تهیه و توزیع نماییم.

این نرم افزار مولتی مدیا یا چند رسانه ای شرح مختصری از زندگینامه شهید، خاطرات دوستان و آشنایان، نحوه شهادت و گزیده ای از وصیت نامه شهید خواهد بود.

ارسال توسط : ناشناس (تایید نشده)
بازدید
دیدگاه