اخبار ویژه
اقدام جهادی صنعتگر یزدی برای حلال کردن غذای ایرانی

یزد قطب تولید ژلاتین حلال در کشور می شود.

کد خبر : 7212
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 19:52

یکی از صنعتگران استان یزد با علم به همه مشکلات و عدم همراهی مسئولین اقدام به سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدی برای تولید ژلاتین حلال در کشور کرده است تا حداقل بخشی از نیاز داخل را تامین کند.

ژلاتین یکی از محصولاتی است که در صنایع غذایی همچون شیرینی، شکلات و پاستیل، در صنایع دارویی در تولید پوکه‌های کپسول، روکش قرص‌ها و تهیه ویتامین‌ها و در صنایع دیگری مانند کبریت‌سازی، تولید کاغذ و چسب استفاده می‌شود.

به طور کلی ژلاتین از استخوان یا پوست گاو و خوک استحصال می شود. ژلاتین تولیدی از استخوان گاو به دلیل کیفیت بالایی که دارد قیمت جهانی آن بسیار بالاتر از ژلاتین خوکی است این ویژگی باعث شده است ژلاتین تولیدی در کشورهای غیراسلامی بیشتر از پوست خوک تهیه ‌شود که سبب کاهش قیمت تمام شده محصول می‌شود.

 

واردات ژلاتین خوکی عامل تعطیلی کارخانجات داخلی

این محصول در کشور‌های مختلفی تولید می‌شود، در ایران نیز دو کارخانه ژلاتین وجود داشته که به دلیل واردات بی‌رویه، یکی از آن‌ها به طور کامل تعطیل و دیگری نیز در مرز تعطیلی قرا دارد چرا که باید با ژلاتین‌های بی کیفیت وارداتی و حتی بعضاً ژلاتین‌هایی که منشا خوکی دارند رقابت کنند.

بر اساس آمارهای کمرگ در دولت یازدهم واردات ژلاتین به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است و متاسفانه اطمینان خاطری در خصوص منشا این ژلاتین‌ها وجود ندارد و مستندات زیادی در خصوص غیرحلال و غیر شرعی بودن ژلاتین‌های وارداتی وجود دارد؛ حتی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی نیز واردات غیر مجاز ژلاتین‌های غیر حلال به کشور را تایید کرده‌اند.

متاسفانه علی‌رغم همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی، نبود و ضعف تولید داخلی در این زمینه به شدت حس می‌شود و مسئولین نیز به جای رفع نیاز داخل از طریق اتکا به توان و تولیدات داخلی با واردات بی‌رویه این کالا و عدم نظارت های دقیق، راه را برای تولیدکنندگان داخل دشوار و انگیزه ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این عرصه را از بین برده‌اند. 

با این وجود یکی از صنعتگران استان یزد با علم به همه این مشکلات و عدم همراهی مسئولین به توصیه آیت‌الله حسن عالمی، مسئول نمایندگی ولی ‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام به سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدی برای تولید ژلاتین حلال در کشور کرده است تا حداقل بخشی از نیاز داخل را تامین کند.

تولید ژلاتین حلال در آینده‌ای نزدیک در کشتارگاه صنعتی مهریز

این صنعتگر یزدی از تولید ژلاتین حلال در آینده‌ای نزدیک در مهریز خبر داد و گفت: اقدامات اولیه و زیرساخت‌های لازم برای تولید ژلاتین حلال صورت گرفته است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک واحد تولیدی ژلاتین حلال به ‌بهره‌برداری برسد.

مهدی ناصربافقی در خصوص بازار فروش ژلاتین در کشور گفت: بازار فروش ژلاتین در کشور تقریبا تضمین شده چرا که ژلاتین ماده اولیه برای بسیاری از صنایع است و امیدواریم در این زمینه مشکلی نداشته باشیم هر چند فعالیت در شرایطی که واردات بی‌رویه ژلاتین به کشور وجود دارد؛ مسلما رقابت با مشابه وارداتی ژلاتین دشوار خواهد بود.

ناصربافقی درخصوص سایر تولیدکنندگان ژلاتین در کشور گفت: تنها دو تولیدکننده ژلاتین در کشور وجود داشته که به دلیل مشکلات متعددی چون عدم تامین مواد اولیه و واردات تعطیل شده‌‌اند و این مرکز تقریبا تنها تولیدکننده ژلاتین حلال در کشور خواهد بود.

رئیس شرکت کشتارگاه معین دام یزد با بیان این که ژلاتین حلال را می‌توان از استخوان گاو و شتر تهیه کرد ادامه داد: طبق پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم امیدواریم با خریدهایی که از استان‌های دیگر انجام می‌دهیم مشکلی در تامین مواد اولیه نداشته باشیم و بتوانیم محصولی باکیفیت و حلال را در کشور اسلامی خود تولید کنیم.

ارسال توسط : ناشناس (تایید نشده)
بازدید
دیدگاه